lauantai 2. marraskuuta 2013

Om nom nom suklaata..

Hyvää pyhäinmiestenpäivää kaikille..!

Tein raakasuklaata.. Tähän toimenpiteeseen myös innoitti tää uutinen..


Siis, että suklaan syönnillä voi laihtua.. Tai ainakin pysyä jotenkuten solakkana.. Sitä ei vissiin oo syöny tarpeeks suklaata sitten..? Hmm..

Maailman helpoin ohje raakasuklaaseen..
Jaa, kookosöljy puuttuu kuvasta, noh.. Ei voi mitään..


Mä oon sellanen mututyyppi, joten määrät on ihan mitä sattuu.. Laitan tähän kuitenkin ohjeen, jonka sain ystävältäni..

3dl kookosöljyä.. Ja muistakaa ettei sitä kaupan kookosmössöhuttua..!
1dl raakakaakaojauhetta
5rkl lucumaa
30 ml hunajaa

Näiden lisäksi voi laittaa
Ripauksen suolaa
Vaniljasokeria tai jauhetta
Piparminttuöljyä
Kuivattuja marjoja tai muita..
Mitä vaan sitä keksiikään laittaa..

Tuo määrä on aika runsas,joten tein n. 1/3 tuosta määrästä

Laitoin n. 5 tippaa piparminttuöljyä
Vaniljasokeria entiä kui paljo.. Sekin unohtu kuvasta.. :D
Suolaa
Ja koska rakastan sellasta rouskuvaa suklaata, laitoin taas riisimuroja joukkoon.. 

Hunaja ei oo luomua ihan vaan sen takia, että tuota hunajaa piti ostaa yhteen tukkakokeiluun ja täytyyhän se hyödyntää ja käyttää pois..
Muuten kyllä kaikki perusainekset eli kookosöljy, raakasuklaajauhe, lucuma ja hunaja löytyy esim. luontaistuotekaupasta..

Kookosöljy kannattaa sulattaa vesihauteessa, johon lisätään loput aineet sikinsokin sekaisin ja siitä muotteihin.. Mulla on käytössä tupperin silikonisuklaamuotit.. Tosi ihanat kun niissä tulee tosi kiiltäviä suklaita.. Samaa asiaa ajaa esim. jääpalamuotit tai voi ihan levittää pellille.. Jääkaappiin vaan ja odottamaan.. Mä oon yleensä jo puolen tunnin päästä rouskimassa niitä, mut sitten kun ovat jähmettyneet, niin ovat valmiita.. 

Jos tykkää asian kanssa hifistellä, niin googlettamaan vaan erilaisia ohjeita.. Niitä löytyy paljon..!!

Nämä suklaat ovat sitten sellaisia, että sulavat käsiin ja huoneenlämmössä koska ei oo temperoitu.. Temperointi on sitten sellasta sähellystä mun kärsivällisyydelle, et jätän sen muille.. Eli ei kannata pitää huoneenlämmössä kauaa.. 
Mä en oo ollenkaan mikään guru näissä, teen ihan omaksi iloksi suklaata.. Välillä onnistuu ja välillä ei.. :D että mä voin kyllä ohjeistaa perusjutuissa jos on kysyttävää, mut muuten mainostan edelleenkin googlea.. ;)

Tässä lopputulos..

Täytyy kyl myöntää ettei nyt taas ihan luonannu.. Viimeks tuli liian voimakkaita, nyt liian makeita..
Joitain asioita vaan ei osaa.. :D kyl ne silti syötyy tulee.. :P

Useissa ohjeissa on kaakaovoita.. Taidan kokeilla sitä seuraavaksi.. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti